Podpora zkvalitnění práce sociálních pedagogů ve školách

Ve spolupráci s Nadací Sirius realizujeme projekt s názvem Podpora zkvalitnění práce sociálních pedagogů ve školách.

  • 1.7.2023 – 31.12.2024
  • 874 850 Kč

Hlavním cílem projektu je metodicky podpořit sociální pedagogy pro práci se všemi potřebnými cílovými skupinami a vytvořit ucelený balíček návrhů na potřebné legislativní změny.

Dílčí cíle projektu:

  • Vytvořit a distribuovat jednotnou metodiku pro sociální pedagogy.
  • Realizovat výjezdní školení a proškolit sociální pedagogy v nové metodice.
  • Realizovat a facilitovat dlouhodobé a udržitelné kazuistické/intervizní semináře ve vybraných lokalitách (Praha, Brno, Ostrava, Ústí nad Labem, Olomouc) na základě vyškolení vybraných sociálních pedagogů.
  • Vytvořit podrobné legislativní návrhy pro zapracování pozice „sociální pedagog“ do zákona o pedagogických pracovnících a další návazné legislativy.

Realizací uvedeného projektu cílíme na legislativní ukotvení pozice sociálního pedagoga mezi pedagogické pracovníky.

Tento projekt je podpořen a plně financován Nadací Sirius.

Sociální pedagogové působí jako klíčoví pracovníci ve školním prostředí (v rámci školních poradenských pracovišť), neboť jsou schopni velmi dobře pracovat se všemi skupinami žáků, zvyšovat jejich školní úspěšnost a poskytovat podporu v sociálním začlenění každého dítěte i jeho well-beingu ve škole. Jsou také schopni efektivně vyhledávat a odhalovat řadu patologických projevů, rizikového chování, duševních problémů a jiných obtíží, které současně trápí stále více dětí a mladistvých. Unikátností u této pozice je také přinášení znalosti rodinného zázemí žáků a jejich sociálních poměrů, což se jeví jako zásadní pro následnou a dobře zasazenou práci s žákem a jeho rodinou. V rámci takto specifické práce pak působí na rodiny s cílem zlepšení procesu uspokojování potřeb dítěte. Je třeba však sociální pedagogy při výkonu takto odborných a náročných činností metodicky podpořit a zajistit tak jejich co nejefektivnější působení ve školním prostředí.

Tuto skutečnost si uvědomuje i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Vyčlenilo proto bezmála 2 miliardy korun z Národního plánu obnovy pro projekt na podporu škol s vyšším podílem sociálně znevýhodněných žáků (Projekt rovných příležitostí), školy však za účelem financování pozice sociálního pedagoga mohou využít i další možnosti, jakými jsou například další evropské fondy (Operační program Jan Ámos Komenský) či jiné zdroje financování. Díky těmto zdrojům působí na českých školách čím dál tím více sociálních pedagogů.

Všem sociálním pedagogům působícím ve školách zajišťují podporu Asociace sociálních pedagogů a Národní pedagogický institut (v rámci projektu Rovných příležitostí). I přesto metodická podpora není dostatečná – a to převážně z důvodu legislativního neukotvení pozice. Sociální pedagogové působící na školách nemají v současné době jednotnou metodiku, která by pomohla jejich činnost vymezit a strukturovat. 

Projekt „Podpora zkvalitnění práce sociálních pedagogů ve školách“

Z výše uvedených důvodů proto vznikl projekt s názvem „Podpora zkvalitnění práce sociálních pedagogů ve školách“, jež je kompletně podpořen Nadací Sirius. Doba jeho realizace je od 1.7.2023 do 31.12.2024.  

Na projektu se podílí celá řada odborníků, včetně akademických pracovníků, ale i sociálních pedagogů v praxi. Garantem celého projektu je Mgr. Jiří Daněk, který odpovídá za celou realizaci a naplnění cílů. Projektovou manažerkou je Bc. Barbora Juřičková, která je odpovědná za řízení celé aktivity a koordinátorkou je Mgr. Eliška Slívová, která je odpovědná za koordinaci jednotlivých činností. Součástí daného projektu je právě i první komplexní metodika pro sociální pedagogy, jež pracují ve školách. Garantem samotné metodiky je doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., který zajišťuje její odborný rámec a požadovanou strukturu a funkčnost. 

Metodika pro sociální pedagogy 

V současnosti neexistuje jednotné vymezení pozice sociálního pedagoga ve škole, což přináší do celého systému nejednoznačnost, roztříštěnost a nepředvídatelnost. To je pak používáno jako „argumentace“ MŠMT pro neochotu k legislativnímu ukotvení pozice „sociální pedagog“ do zákona o pedagogických pracovnících (a do návazných dokumentů). Cílem vytvoření jednotné metodiky je jasné definování náplně práce a kompetencí sociálního pedagoga. Metodika také přispěje ke zvýšení povědomí o práci sociálního pedagoga a tím i k rozvoji pozice a jejímu většímu využívání. Tento kompletní výčet pomůže k legislativnímu ukotvení pozice do zákona o pedagogických pracovnicích, kontinuitě a efektivitě využívání sociálních pedagogů ve školách.  

Vytvářená metodika bude však sloužit především sociálním pedagogům jako podpůrný materiál, který specifikuje rámec jejich pozice a činnosti, které by měli vzhledem k cílové skupině vykonávat. Sociální pedagogové v metodice naleznou vymezení náplně práce, kompetence sociálního pedagoga a specifikaci konkrétních činností v metodické rovině, postupy, doporučení a příklady dobré praxe. Po skončení projektu bude na metodiku dále   navazovat doporučení pro ředitele a zřizovatele škol. 

Na tvorbě metodiky se podílí široký autorský kolektiv, a to z řad Asociace sociálních pedagogů, sociální pedagogové i akademičtí pracovníci z oblasti sociální pedagogiky.

Autorský kolektiv:

Mgr. Jiří Daněk, Mgr. Jan Šmída, Mgr. Bc. Nicola Blábolilová, DiS., Mgr. Dominika Kohoutová, Mgr. Lucie Cejpek Blaštíková, Ph.D., doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D., doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D., Mgr. Milena Öbrink Hobzová, Ph.D., Bc. Lenka Kubzová, doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D., PhDr. Miroslav Procházka, Ph.D. 

Na metodice se budou dále podílet i zástupci odborných společností a členové Asociace. Za účelem navázání užší spolupráce s významnými odbornými aktéry se konalo odborné setkání. O průběhu tohoto setkání se více dozvíte zde.

Etický kodex a legislativní balíček 

Současně s metodikou budou autoři vytvářet i etický kodex sociálních pedagogů a legislativní balíček, který bude tvořit návrhy pro zapracování pozice „sociální pedagog“ do katalogu prací, zákona o pedagogických pracovnících, vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, včetně důvodové zprávy. Na legislativním balíčku budou autoři spolupracovat s právníkem se specializací na školskou problematiku. 

Výjezdní školení pro sociální pedagogy 

Po vytvoření metodiky, přibližně v listopadu 2024, proběhne dvoudenní výjezdní školení pro sociální pedagogy. Na základě školení bude sociálním pedagogům ujasněn rámec jejich profese v rovině konkrétních činností, včetně vhodných metod a postupů. Sociální pedagogové budou následně seznámeni s metodikou a etickým kodexem. 

Kazuistické/intervizní semináře pro sociální pedagogy 

Sociální pedagogové se mnohdy setkávají s velmi náročnými situacemi, které je třeba reflektovat například prostřednictvím kazuistických seminářů. Tato skutečnost je neustále potvrzována sociálními pedagogy z praxe. Supervize/intervize či kazuistické semináře jsou v pomáhajících profesích naprosto běžnou záležitostí, ve školství jsou však především supervize stále málo zavedené. V rámci profesního růstu i dalšího vzdělávání za účelem adekvátního poskytování pomoci druhým je důležité nabídnout sociálním pedagogům možnost odborného náhledu na konkrétní situace.

Od listopadu 2023 tak v rámci našeho projektu budou probíhat kazuistické/intervizní semináře v 5 lokalitách (Praha, Ústí nad Labem, Brno, Ostrava, Olomouc), čímž se zajistí nejen pravidelné setkávání a sdílení zkušeností, ale především forma podpory pro sociální pedagogy, v rámci které mohou rozebírat jednotlivé případy a hledat nové možnosti řešení.

Kazuistické/intervizní semináře povedou sociální pedagogové, kteří absolvovali individualizovaný vzdělávací kurz Facilitace od společnosti Edutica s.r.o.

Facilitátory v daných lokalitách jsou: Věra Adamusová, DiS., MBA (Ostrava), Mgr. Nela Beranová (Praha), Mgr. Bc. Nicola Blábolilová, DiS. (Praha), Mgr. Pavla Hrubanová (Olomouc), Mgr. Jana Růžičková (Brno), Mgr. Štěpánka Veřmiřovská, DiS. (Ostrava) a Mgr. Simona Vysočanská (Ústí nad Labem).

Na základě zrealizovaných kazuistických/intervizních seminářů bude vytvořen sborník kazuistických případů s návrhy možných postupů a řešení, který bude sloužit i jako příklad dobré praxe. Bude také zpracován návrh udržitelného modelu realizování těchto seminářů jako podpora sociálním pedagogům, který bude moci být realizován i po skončení samotného projektu. 

Realizací projektu si Asociace sociálních pedagogů klade za cíl stanovit jasný rámec pozice sociálního pedagoga a jeho náplně práce, včetně vymezení kompetencí, zvýšit podporu poskytovanou sociálním pedagogům, usnadnit etablování pozice sociálního pedagoga do českých škol, pokrýt potřeby škol prostřednictvím pozice sociálního pedagoga i legislativně ukotvit pozici sociálního pedagoga a zajistit tak srozumitelné a efektivní využívání této tolik potřebné profese.


Kazuistické semináře (Ostrava, Praha, Olomouc)