Informace pro střediska výchovné péče
V rámci Operačního programu Jan Amos Komenský (dále jen „OP JAK“) mají Střediska výchovné péče (dále jen „SVP“) možnost čerpat finanční podporu na vytvoření multidisciplinárních týmů duševního zdraví složených z podpůrných pedagogických pozic:
Psycholog
Speciální pedagog
Sociální pedagog
SVP mají přitom povinnost zaměstnat do svých multidisciplinárních týmů duševního zdraví i pozici sociálního pedagoga, a to ve výši úvazku 0,1 – 1,0. Výjimkou je absence jedné ze tří pozic uvedených v Příloze č. 2 – Přehled šablon a jejich věcný výklad (str. 17), a to pouze pro omezenou dobu trvání.
4.2.3 Sociální pedagog multidisciplinárního týmu duševního zdraví
Cílem této aktivity je v rámci multidisciplinárního týmu poskytnout cílenou intervenční personální podporu sociálního pedagoga školám a školským zařízením formou zajištění poskytování služeb směrem k dětem/žákům, rodičům/zákonným zástupcům, pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům a veřejnosti. Vymezení této personální pozice (aktivity), včetně cílové skupiny, dokládání výstupů a specifikace činností pozice je uvedeno v Přehledu šablon a jejich věcném výkladu (str. 29–31).
Kvalifikační předpoklady pro pozici sociálního pedagoga
V Přehledu šablon a jejich věcném výkladu jsou vymezeny kvalifikační požadavky na pozici sociálního pedagoga, které jsou poměrně dost rozvolněny. Doporučujeme zaměstnání absolventa bakalářské či magisterského studijního programu sociální pedagogika, případně pak sociální práce (nikoliv však další, ne příliš související studijní programy, které jsou povoleny).
Od 1.9.2025 je mj. platná novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovních a o změně některých zákonů, která vymezuje pozici sociálního pedagoga coby pedagogického pracovníka a stanovuje nezbytnou kvalifikaci (§ 19b):
„§ 19b
Sociální pedagog
Sociální pedagog získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu zaměřeným na sociální práci a studiem pro přípravu sociálních pedagogů,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na sociální práci a studiem pro přípravu sociálních pedagogů, nebo
e) studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu sociálních pedagogů a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd
1. zaměřené na speciální pedagogiku,
2. zaměřené na pedagogiku předškolního věku,
3. zaměřené na přípravu učitelů základní školy, učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy nebo vychovatelů,
4. zaměřené na speciální pedagogiku a přípravu učitelů základní školy nebo učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy, nebo
5. studijního oboru pedagogika.“
Specifikace pozice sociálního pedagoga
Sociální pedagog přináší unikátní kompetence, které doplňují a posilují práci psychologa a speciálního pedagoga. Jeho role není duplicitní, ale navazuje na sociální kontext dítěte/žáka a rodiny, propojuje školu, rodinu a širší prostředí a aktivně pracuje s rizikovými faktory, které mají přímý vliv na vzdělávání a chování.
Pozice sociálního pedagoga multidisciplinárního týmu duševního zdraví je vymezena v Přehledu šablon a jejich věcném výkladu (str. 30–31) následovně:
„Sociální pedagog multidisciplinárního týmu provádí následující činnosti zaměřené na odbornou podporu dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se specializací na podporu dětí a žáků s náročným chováním:
•vyhodnocuje sociální potřeby dítěte/žáka, zajišťuje komunikaci v jeho přirozeném prostředí a věnuje se podpoře dětí/žáků a rodin (výchovně vzdělávací činnosti, zprostředkování společenského kontaktu, sociálně terapeutické činnosti a podpora a ochrana oprávněných zájmů a potřeb);
•provádí odborné činnosti v oblasti sociálně-právního poradenství a sociálních intervencí, provádí analytické a metodické činnosti v sociální oblasti zaměřené na jednotlivce nebo rodiny v souvislosti se vzděláváním dětí/žáků;
•v rámci poradenské služby realizuje sociální šetření a zjišťuje potřeby dítěte/žáka, zajišťuje komunikaci s klienty a jejich zákonnými zástupci, spolupracuje a podílí se na získávání podkladů v rámci poradenské služby, podílí se na stanovení návrhu podpůrných opatření, spolupracuje s dalšími osobami, jejichž činnost ovlivňuje poskytování poradenských služeb (zejména školskými poradenskými zařízeními, poskytovateli sociálních služeb a orgány veřejné moci);
•poskytuje sociální poradenství a poradenství o sociálních službách dostupné v daném regionu, poskytuje informace a zprostředkovává kontakt s institucemi poskytujícími pomoc a podporu dětem/žákům se speciálními vzdělávacími potřebami;
•vede dokumentaci o klientovi;
•může být v roli „case managera“, tedy osoby odpovědné za diagnostiku potřeb a koordinaci podpory pro konkrétní dítě/žáka, jeho doprovázení a hledání zdrojů a možností v jeho přirozeném prostředí;
•komunikuje s ostatními členy týmu, nabízí svým kolegům metodickou podporu a pohled na využívání zdrojů a potřeby v posilování členů rodiny a přirozeného prostředí dítěte/žáka. Dále zajišťuje základní výchovnou nepedagogickou činnost (prohlubování a upevňování základních hygienických a společenských návyků);
•podílí se na vytváření zájmové a kulturní činnosti včetně jejího hodnocení dle osobních cílů, potřeb a schopností ve spolupráci s dalšími pracovníky na základě vytvořeného individuálního plánu klienta. Spolupracuje na tvorbě individuálního plánu a aktivizačních programů dle možností klientů s ohledem na jejich zájmy (např. výtvarné, hudební, pohybové aktivity, cvičení a hry, vzpomínkové, smyslové, sezónní aj. aktivity). Pomáhá při vyřizování běžných záležitostí, při obnově nebo upevňování kontaktu s rodinou a při dalších aktivitách směřujících k sociálnímu začlenění.“
Jedná se o první zřizování pozice sociálního pedagoga v roli pracovníka multidisciplinárního týmu duševního zdraví v prostředí SVP. K výše vymezené náplni práce proto doporučujeme využívat Metodiku práce pro sociální pedagogy, která obsahuje vymezení kompetenčního rámce a vykonávaných činností sociálních pedagogů v základních školách, ze kterých se lze inspirovat při sestavování náplně práce sociálního pedagoga v SVP. Současně lze vycházet z novelizovaného znění vyhlášky 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních platné od 1.1.2026, konkrétně Příloha č. 3 – Standardní činnosti ve škole, Část C.
Sociální pedagogové mají taktéž vytvořen Etický kodex sociálních pedagogů, kterým by se měli při své práci řídit a dodržovat jej.
Oporu mohou sociální pedagogové při své činnosti nalézt také ve Sborníku z kazuistických a intervizních seminářů, který obsahuje různé řešené situace, kazuistiky a příklady dobré praxe. Sociálním pedagogům současně nabízíme možnost účastnit se kazuistických/intervizních seminářů, které pravidelně realizujeme v Praze, Ostravě, Brně, Olomouci a Ústí nad Labem. Těch se účastní především sociální pedagogové působící v prostředí škol. Lokality budeme v budoucnu rozšiřovat.
V praxi se pozice sociální pedagog osvědčuje zejm. v případech, kdy obtíže dítěte/žáka přesahují školní prostředí a mají širší příčiny (dlouhodobá absence, zanedbávání, problémy v rodině, ohrožení sociálním vyloučením, náročné chování spojené se stresem či traumatem aj.).
Nabízíme Vám tímto pomoc při hledání vhodného kandidáta, podporu při zřizování pozice sociálního pedagoga i metodické a odborné vedení. Současně Vám nabízíme možnost bezplatných e-mailových (asocp@asocp.cz) či telefonických konzultací (po domluvě).
Věříme, že systematické zapojení sociálních pedagogů do multidisciplinárních týmů SVP posílí nejen intervenční kapacity středisek, ale také propojí preventivní a podpůrné činnosti i samotná řešení mezi školami, rodinami a širším sociálním prostředím dítěte.
